Jak GoodData a Keboola mění můj život
Na tenhle post jsem se chystal dlouho, ale protože blog není v popředí mého zájmu, tak se vždy našlo něco důležitějšího. Ale už nemůžu. Nemůžu nechválit a světu neříct o jedné nejvíc nejlepší firmě. Nebo dvou. A to se o mě obecně ví, že s pochvalami šetřím.
Všechno začalo 2.1.2011, kdy jsem si zaregistroval svůj GoodData účet. Bylo to zadarmo a pár kliky jsem si mohl napojit Slevomatí Zendesk a GA. A uploadnout CSV s daty :-) Steve Jobs by řekl “It was beautiful, historical, artistically subtle in a way that science can’t capture, and I found it fascinating.” And I found it fascinating indeed. Na hlubší integraci to nebylo, než se s tím pižlat, tak bylo pro mě jednoduší psát si SQL dotazy a vytvářet pro zaměstnance dashboardy v PHP. "Smutný nebo veselý den”, který hraje http://www.youtube.com/watch?v=O8milJNj_W0, když je den opravdu, ale opravdu, veselý běžel v pozadí na každém počítači ve firmě. Ale zákaznickou podporu GoodData transformovala. Sledovali jsme tagy, dobu k první odpovědi, množství ticketů a mnoho dalších metrik v době, kdy vlastní reporting přímo v Zendesku připomínal parodii na grafy.
Ale věděl jsem, že to není ono. Že chci vědět víc. Že to jde jinak. A SQL mě přestávalo bavit. V březnu 2012 jsem učinil rozhodnutí, že pújdu do GoodDat naplno. Jenže ouha. Už to není zadarmo a neoblomný pán mi přes email vysvětluje, že žádnej trial nenabízí. Že chtěj za implementaci 20 kilo koláčů (jakože 400 kilo českejch) a 24 kilo koláčů za rok provozu (jakože půl melounu). A že pěkně na rok a předem (There is no negotiation on contracts. I’m sorry. We only do 1 year terms. It’s based on how we recognize revenue. Please understand).
Nasraně jsem si utweetnul a vzpomněl si, že jsem někde potkal Huberta Palána z GoodDaty. Tak jsem mu napsal a můj život i Slevomat se začali měnit k lepšímu. Do života mi vstoupila Keboola. Tu jsem znal z nějaké soutěže, kde jejich implementace nějak brutálně zefektivnila sales Centrum.cz. Ale vlastně jsem nepochopil co dělají, dokud mi je Hubert nenavrhl jako alternativu k práci přimo s GoodDaťáky. A tak jsem to riskl a s Keboolou se sešel.
Bylo 30. 3. 2012 a druhý den začala pro mě hodně inspirativní jízda. Už ta první schůzka byla naprosto boží. Kluci mi to chtěli tak nějak prodat, ale asi za 5 minut pochopili, že nemusí. Že to chci. Že mě fascinuje povídání o kohortách, RFM analýze, o propojení transakčních dat s postama a vlastně o všem s daty spojené. A že to chápu. Nadefinoval jsem si pár jednoduchých reportů http://cl.ly/image/2D1R2o3D1q1r, abych věděl co a jak a jak bude probíhat výkop. A výkop proběhl tak, že se věci děly tempem v české firmě nevidáné. Často pracuju v noci a když jsem si ve 2 ráno vymyslel nějakou úpravu, tak jsem většinou do 2:15 měl v mailu odpověď s řešením nebo s konstatováním “dnes už to nedám, bude to až v 9 ráno. sorry” :-) Někteří rádoby (hlavně nekoukat moc hluboko po povrch) rychlošípáci by jistě řekli, že je to magořina. Že je třeba odpočívat. Souhlasím. Až na vyjímku toho, že vás to kurevsky baví a děláte něco revolučního.
Suma sumárum, brzy jel na GoodDatech ve Slevomatu kromě zákaznické podpory i management, marketing, city management a obchod. Nebýt Kebooly, tak bychom to nikdy nedokázali, protože vytvořit GoodData model tak, by spolu všechno mluvilo a fungovalo rozhodně nebyla brnkačka. A nebýt Kebooly, tak jsme to nedokázali takhle rychle. Navíc kluci myslí a přicházejí se spoustou nápadů. A mít v týmu data-freaka v Peterovi Irikovském (tehdejší sales director, nynější CEO) bylo super, protože adopce napříč organizací proběhla bleskově.
Akcionáři a finanční ředitel trochu (trochu víc) remcali nad náklady, ale nedávno jsem si málem cvrknul, když mi řekli, že to bylo fakt dobrý rozhodnutí do toho jít a že je dobře, že jsem to protlačil. Oni totiž chválí ještě míň než já :-D
Mým odchodem z výkonné funkce ve Slevomatu, ale moje love story s Keboolou neskončila - ba naopak. Slevomat má bling a má zing, ale já potřeboval GoodDatu do DameJidlo.cz, které je oproti Slevomatu zatím chudé jak kostelní myš (zase to tam víc žije, míň se drbe, lidi jsou vděční a umí se ještě radovat z malých věcí). Petr Šimeček vytáhl z rukávu jejich staging layer a bylo vymalováno. Genius strikes again. Staging layer umožňuje i takové trubce jako jsem já dělat většinu věci, které jsou potřeba k plnohodnotnemu požívání GD. Zepředu prostě hodíte maso a zezadu leze párek. A když chcete vinnou klobásu, tak si to prostě naklikáte. Simples. A pokud jsem potřeboval pomoc, tak kluci opět ukázali, jak má firma poskytující nějaký servis fungovat. Megainspirativní!
Nyní ani Slevomat ani DameJidlo nedají bez GoodDaty ani ránu. Dokonce se mi těsně před odchodem podařilo lapit nejlepšího a pravděpodobně jedinného GoodDatáře Centrum.cz Radovana Jirku a i ten si Keboolu pochvaluje prozaickým “Tak dneska jsme s Petr Šimeček dokončili rollout Slevomatího GoodData projektu na SK. Díky Keboola Staging Layer je to sranda na pár hodin (tedy 2)… Kulervoucí! Hortensia Keboola Rocks!” Má pravdu.
Kulervoucí je i fakt, že až mě napadne třeba že chci vědět, vliv množství srážek a teploty na počet objednávek a počet nových uživatelů, tak je to práce na půl hodinky. Vemte si co by se stalo, kdyby média přestala fňukat, že musí prodávat CPC, protože CPM už málokdo věří a místo toho se vytasili s datovým důkazem toho, že milion impresí bez jediného kliku třeba zvedlo počet počet fanoušků na FB, nebo zmínky na twitteru nebo návštěvnost “oklikou”.
A můj život je lepší protože mám super fungující firmy, protože můžu dělat lepší rozhodnutí a tlačit tam kde je to nejvíc potřeba, protože můžu dát zaměstnancům jednoduše data a s tím i zpodpovědnost na ně reagovat (a v tom je pointa všeho jak říká Petr Šimeček), protože můžu odjet na dovolenou a na dashboardu hned vidím jestli je vše ok a protože jsem poznal lidi jako je Petr Šimeček a Vojta Roček, kteří mi dávají tunu energie a inspirace.
Díky!